Australien

Australien – Sydney

Sydney är en underbart vacker stad med mycket vatten, trevliga människor och utmärkt service. Det sistnämnda är vi inte direkt bortskämda med längre så det uppskattades verkligen! Som ni ser på bilderna hade vi även tur med vädret då Sydney bjöd på strålande sol under hela vistelsen. Vi hann med att besöka Bondi beach och promenera längs kusten, ta ca 250 foton av Operahuset, shoppa, eller vi kanske ska kalla det försök till shopping då det är svårt att hitta något i ett land som ligger minst två säsonger efter. Utöver det besökte vi museum, åkte båt och åt alldeles för mycket mat. Vi hann även umgås en del med min kompis Susanna som bland annat tog oss till fish market där vi frossade i skaldjur. Vi hade helt enkelt en toppentid i en toppenstad. Men var inte oroliga, vi flyttar självklart inte till ett land som saknar H&M 🙂

Australien – Norra Queensland
Cairns, Port Douglads & Cape Tribulation

Efter besöket i Sydney tog vi flyget till Cairns där vi plockade upp vår hyrbild på flygplatsen och gav oss ut i vänstertrafiken. Rättare sagt Richard. Jag satt bara bredvid och kläckte ur mig kommentarer som “Richard är du medveten om att du kör på fel sida?” när Richard mer än en gång körde ut från parkeríngar på höger sida vägen. I Cairns bodde vi på vår numera favorit-hotellkedja Shangri-La och även hotellet i Cairns höll klassen. Det hotellet rekommenderar vi till alla er som är sugna på den charmiga kuststaden Cairns. Hotellet är beläget precis vid vattnet med utsitk över den lilla hamnen. Cairns var en otroligt charmig liten stad som vi älskade båda två. Vi åkte därifrån ut och dök vid det Stora Barriärrevet. Vattnet var underbart turkost och sikten var makalös. Det spelar ingen roll om man inte dyker, man bör ändå besöka ett av världens under när man är i Australien för den otroliga sikten gör även snorklingen obeskrivlig. Efter mysiga kvällspromenader, smakrika skaldjur och oförglömlig dykning gav vi oss iväg norrut till en stad vid namn Port Douglas. Även Port Douglas är en otroligt charmig liten kuststad som vi lätt kan rekommendera. Port Douglas har till skillnad mot Cairns även en lång underbar strand som följer hela staden. Nu talar jag inte om någon finkornig vit Filippinerna-strand då norra Queensland bjuder på vädligt annorlunda klimat, djur- och växtliv. Ena dagen rådde det badförbud på denna strand då någon hade skymtat en krokodil röra sig i vattenbrynet. Efter Port Douglas fortsatte vi ännu längre norrut för att få se skiftande landskap och för att besöka det omtalade Cape Tribulation. Vi körde på små vägar genom regnskog och kuststräckor med otrolig utsikt. På vägen gjorde vi många depåstopp för att trekka i djungeln, bada i vattenfall, besöka mango-vingårdar och självklart för att ta alldeles för många fotografier.
Vi såg tyvärr inte några kängurur då de inte är så vanliga så här högt upp i landet. Däremot såg vi tree kangaroos, många sköldpaddor, färgglada fåglar och en gigantiska varan som spatserade på stranden.

Här nedan kommer lite blandade bilder från vår road trip. Enjoy!
Utsikt från vår balkong

Denna skylt är från stranden i Cape Tribulation och jag flög högt varje gång jag hörde något prassla i buskarna. Inte mycket till lugn och ro inte.