Taiwan

Taipei
Vi hade minst sagt låga förväntningar på Taiwans huvudstad då de flesta antingen rynkat pannan eller sågat staden totalt när vi nämnt att vi bokat en resa till Taipei. Den enda som rosat staden är en Taiwanes på jobbet, fast han föredrar ändå Hong Kong. Visst kan jag hålla med om att det till utseendet är en ganska platt, grå och tråkig stad och har man svårt för luftföroreningar ska man nog hålla sig borta. Trots detta tycker vi ändå att Taipei hade sina guldkorn och vi hade en toppenweekend med strålande väder.

Vi åkte självklart upp i världens näst högsta byggnad, Taipei 101, för att se på utsikten. Fast höga byggnader börjar bli lite vardagsmat för oss nu när vi bor i HK och den här byggnaden på en dryg halvkilometer kändes lite mesig efter att vi varit uppe i Burj Khalifa 🙂 Men det är självklart alltid kul att se utsikten över en ny stad. Där uppe på toppen provade vi dessutom något som vi aldrig provat förut, öl med mango sorbet. Japp, nu har man gjort det också – check! Det var inte så hemskt som det låter men jag föredrar nog ändå mousserande med hallonsorbet. Efter Taipei 101 och lite stadsvandring tog vi en taxi upp till ett område som är känt för sina hotsprings. Det var ett fint område så vi är glada att vi åkte dit men vi blev minst sagt snopna när de ledde in oss i ett litet privat badrum på ett spa. I detta badrum fanns ett stort badkar i sten med en varmvattenskran, en kallvattenskran och hör och häpna en hotspringskran. Inte riktigt vad vi hade tänkt oss men det blev bra ändå. Hade vi vetat det hade vi dock hellre lagt de pengarna på varsin massage när vi hade både badkar och pool på hotellet. Kvällen spenderade vi med att strosa runt och shoppa lite smått på en av Taipies många nightmarkets. Vi valde den största och den var gigantisk med mängder av folk, prylar och alla sorters konstig street food. Det var en stor folkfest och i detta område levde verkligen staden upp på kvällen. Vi vågade oss bara på lite jordgubbar och tomater doppade i smält socker. Jordgubbarna har mamma bjudit mig på i Nanjing och de är jättegoda men tomaterna var däremot ingen succé. Sen försökte vi oss även på lite shopping och första gången hade jag nytta av mina mandarinkunskaper och tro det eller ej men jag lyckades göra mig förstådd! Jättestolt!

Dagen därpå startade vi vid poolen på Shangri-Las takterass. Ett hotell vi absolut kan rekommendera om ni tar er till Taipei. Efter ett par timmar i solen och röda axlar åkte vi till ett av Taipeis kändaste tempel, Longshang Tempel, och det var verkligen kul att se. Det var väldigt vackert med många fina detaljer och absolut ingen turiskattraktion då vi i stort sett var de enda västerlänningarna som trängdes med lokalbefolkningen som bad, tände rökelser och skänkte mat. Vi gick bara runt och fotade och fascinerades och såg felplacerade ut. Dagen avslutades med lite stadsvandring i en gammal del av staden precis i anslutning till templet. Sen var det tyvärr bara att åka hem till vardagen i HK igen men flygresan tog bara 1h 22 min så vi hann ju knappt lyfta förrän vi var hemma.