Värmebölja

Europas värmebölja nådde Luxemburg i början av veckan och ska hålla i sig ett bra tag. Jag blir lite upprörd när jag läser om svenskar som klagar på värmen i Stockholm. Varje gång vi kikat så har vi ca 5-10 grader varmare här och igår när vi gick och la oss vid midnatt var det 30 grader utomhus och 29 i sovrummet. Kallaste temperaturen på dygnet är sällan under 25 grader. Jag lider hemskt mycket när jag tänker på Bastian men vi har löst det genom att köpa en portabel AC till vardagsrummet och spenderar eftermiddagarna och kvällarna inomhus eftersom de är som varmast. I Luxemburg är det alltid som svalast på morgnarna och sen som varmast runt 17-18. På förmiddagarna är vi därför ute lite och äter lunch i skuggan och nu i helgen har han fått bada i sin babypool. Däremot har vi ätit middag inne två kvällar när det var som varmast vilket känns lite trist. Det är för varmt för att kunna njuta av sommaren. Fast igår grillade vi och satte ute för vi hade gäster och idag grillade vi igen för det var faktiskt lite svalare. Vår AC funkar ändå ganska bra och har lyckats sänka temperaturen i vardagsrummet från 28 till 26 vilket känns som en enorm skillnad. Framför allt när det är så mycket som 36 grader utomhus. Bastian verkar ändå nöjd och glad, bara lite slöare men han äter ordentligt och dricker jättebra. Dessutom har vi flyttat ner hans säng en halv trappa till hans egna rum för det är lite svalare. 

Trots värmen har vi hunnit med att köpa en bil till mig. Jag har länge drömt om en Mini Cooper och eftersom en liten bil är bra att ha i det här landet med smala gator och små garage slog vi till när vi hittade rätt modell och färg som dessutom inte gått så långt. Jag ska hämta ut den när jag kommer tillbaka till Lux i augusti och längtar jättemycket. Den är nästan lika söt som Bastian. 

Bastian blev 9 månader i förrgår och mycket har hänt de senaste veckorna. Han har börjat stå lite smått utan att hålla i sig och han tultar fram med sin lilla lära-gå-vagn. Sen sover han som sagt numera i sitt egna rum, vår stora pojk. Vad hände med vår bebis? 

På onsdag flyr jag och Bastian värmen och flyger till Stockholm. Richard jobbar veckan ut och bilar sen till Sverige då vi ska vara där så länge att vi behöver en bil. Så nu har vi snart semester igen! 

 

  
    
   

    
 

2 thoughts on “Värmebölja

Leave a Reply

