Italienska rivieran

Det här skrevs på stranden igår

Nu har vi som sagt tagit oss ner till kusten och bor på ett ställe precis intill Portofino som heter Santa Margherita Ligure. Ett ganska lugnt ställe men det är nog inte högsäsong än då det här stället mestadels lockar italienska turister. Det ligger väldigt fint och bara en kort båttur från Portofino som vi besökte igår. Vi har hittat ett par mysiga restauranggator men restaurangerna längs vattnet känns lite för turistiga och inte alls särskilt mysiga. Sen är detaljerna på de färgglada husen bara ditmålade. Känns väldigt tråkigt men det var likadant i Portofino. Men allt som allt är det ett väldigt mysigt ställe som vuxit under dessa dagar och vi bor fint med en terass med utsikt över havet. När jag hela tiden skriver att vi bor fint så kan ju det tolkas på lite olika sätt. Vi bor allt annat än lyxigt. Hotellen ligger ofta bra och fint men rummen i sig är ofta väldigt enkla och tråkiga. Italienska standarden är inte den bästa. Men Bastian är nöjd så länge det finns en spegel att leka med och en säng att hoppa i 🙂

Vi tog båten till Portofino igår. Där strosade vi runt lite, kikade i småbutiker, fotade, åt glass (som vanligt!) och njöt. Vi har hela tiden blivit varnade för hur dyrt Portofino är, och med all rätt. Två glassar och två kaffe landade på dryga 30 eur. Vi är därför glada att vi valde att inte bo där. Fast sen känns Portofino ändå väldigt litet och otroligt turistigt så en dag där räckte.

Just nu är vi i Cinque Terre över dagen. Cinque Terre består av fem byar längs kusten som tillhör Unescos världsarv. Vi tog tåget hit tidigt imorse, trots att vi har bil, då det är det snabbaste och smidigaste sättet hit. Här finns det många vandringsleder och man kan vandra mellan byarna längs vattnet. Vi åkte igenom alla byar med tåget och stannade i byn längs bort Riomaggio. Det var en vacker by som låg vid vattnet men sträckte sig upp på en höjd. Tanken var att vi skulle vandra därifrån till närliggande byn men den och följande vandringsleder var avstängda. Det finns andra vandringsleder uppe i bergen men de ska vara betydligt tuffare och inget om man har ett barn på ryggen. Vi blev först väldigt besvikna men nu i efterhand gör det inte så mycket då det nu mitt på dagen känns för varmt att vandra med Bastian. Vi stannar nog i Alperna på vägen hem istället. Svalare och mer storslaget. Istället tog vi tåget tillbaka till första byn Monterosso. Här åt vi nyss en lunch vid vattnet och ligger nu på stranden. Vattnet är otroligt klart och vackert! Richard badade nyss men sover nu gott i solen och Bastian ligger här bredvid mig och sover i skuggan. Så besvikelsen har lagt sig med andra ord 🙂